آبگوشت ، مقوی و تامین‌کننده انرژی حیاتی بدن است.آبگوشت یکی از غذاهای اصیل و سنتی ایرانیان است که در میان اقوام مختلف کشورمان دارای انواع مختلف با روش ‌های طبخ ویژه‌ای است اما متاسفانه امروزه کم‌توجهی برخی خابه طور کلی آبگوشت یکی از غذاهای مقوی و تامین‌کننده انرژی حیاتی است و در قدیم قوت اصلی اجداد ما بوده است. ارزش غذایی آبگوشت کمتر از خود گوشت است ولی افزودن سیب‌زمینی کمبود مواد گلوسیدی و نشاسته‌ای آن را تامین می‌کند و حبوبات آن در تحریک ترشحات روده و تقویت اعصاب بسیار موثر است.

یکی از دلایل لذیذ بودن آبگوشت استفاده از گوشت ماهیچه گوسفند به همراه دنبه در آن است. این گوشت منبع غنی از آهن است، به طوری که با خوردن ??? گرم آن ? گرم آهن قابل جذب دریافت خواهد شد. البته این گوشت به دلیل چربی و انرژی بالا برای کسانی که مشکل چربی دارند یا چاق هستند توصیه نمی‌شود. بنابر این باید به جای آن از گوشت گوساله که چربی کمتر داشته و از نظر میزان موادمغذی با گوشت گوسفند تفاوت چندانی ندارد استفاده کنند.
? توصیه‌ها
? قبل از طبخ گوشت تمام چربی‌های ظاهری گوشت را جدا و از مصرف دنبه اجتناب کنید، بنابر این برای بهتر کردن طعم آبگوشت کم‌چرب شده از پیاز، ادویه، لیموعمانی و یا آبلیمو کمک بگیرید. این نوع مواد به دلیل غنی بودن از ویتامین C به جذب آهن گوشت کمک شایانی می‌کنند. از طرفی آبلیمو یا لیموعمانی جایگزین بسیار خوب نمک بوده و بسیار اشتهاآور، ضدعفونی‌کننده و مقوی معده هستند.
? به دلیل آن که پخت گوشت طولانی مدت است، حتما آن را در زودپز پخته تا تخریب ویتامین‌ها و املاح معدنی آن به حداقل برسد، بنا بر این بعد از جوش آمدن آب غذا در زودپز را محکم ببندید و آن را روی حرارت ملایم قرار دهید تا آبگوشت تحت فشار بخارپخته و خوش طعم شود.
? وقتی در آبگوشت از قلم حیوان استفاده کنید مقداری از کلسیم ، فسفر و ویتامین D استخوان در غذا حل می‌شود که خوردن آن بسیار مفید است. البته باید مراقب چربی آن باشید.
? از آنجا که این غذا چرب و حبوباتش سنگین است، خوردن آن به همراه ترشی برای هضم غذا و استفاده از سالاد یا سبزی جهت افزایش فیبر دریافتی توصیه می‌شود.
? استفاده از زردچوبه در این غذا به عنوان ادویه‌ای معطر و تصفیه‌کننده خون توصیه می‌شود.
? از آنجا که آبگوشت از منابع غذایی افزاینده کلسترول بدخون است، بنابر این استفاده از پیاز خام که سرشار از آنتی‌اکسیدان است و به کاهش کلسترول بدخون کمک می‌کند به همراه آبگوشت توصیه می‌شود.
? به دلیل آن که رب گوجه‌فرنگی هنگام فرآیند تولید به مقدار زیادی از ویتامین‌هایش کاسته می‌شود، بنابر این بهتر است علاوه بر رب از خود گوجه‌فرنگی نیز در هنگام طبخ استفاده کنید.
? توجه

آبگوشت می‌تواند افراد ضعیف و ناتوان را تقویت کند ولی زیاده‌روی در مصرف آن می‌تواند به افزایش چربی و فشارخون منجر شود. همچنین مصرف زیاد آن سبب افزایش کارکرد کبد و کلیه شده بنابراین بتدریج کلیه خسته و قدرت دفع سموم و ادرار نیز کم و برمقدار پورین و اسید اوریک خون افزوده می‌شود. پس مصرف این غذا به هیچ‌ عنوان برای بیماران نقرسی توصیه نمی‌شود.نواده‌ها به این غذای سنتی موجب شده که طبع نسل جوان کمتر به آن گرایش داشته باشد.



نظر  

نوشته شده توسط در چهارشنبه 89/8/19 ساعت 2:44 عصر موضوع | لینک ثابت